Jóga, ájurvéda, légzéstechnika, önismeret, meditáció tanfolyamok – ONLINE IS!

A tanfolyamokba a bekapcsolódás online / távoktatás formájában is lehetséges, lásd alább!

A tanfolyam 5 hónapos és 4 modulból épül fel, amelyek egyben és külön külön is látogathatóak. Az egész folyamat a fizikai szinttől (test) az energetikai szinten át (légzés) át a tudati szint (elme) felé halad, ahogyan a jógikus koncepció is ekképp öleli fel az emberi létezés spektrumait, akár az 5 burok modellre (kósák), akár a Patandzsáli féle 8 lépcsőre (astanga) gondolunk.

Október a jóga és ájurvéda alapokról fog szólni, november a légzés jelentőségéről és technikáiról, december az önismereti vonatkozásokról, jan és feb az elme, tudat és meditáció a téma. Minden hónap 4 alkalomból áll, az alkalmak szerdánként 18-20h-ig lesznek, és minden alkalom elméleti részt is magába foglal. Minden alkalommal gyakorlunk ászanákat (testi gyakorlatok), légzést és meditációt is, de minden hónapban más és más rész lesz hangsúlyosabb a moduloknak megfelelően.

Tematika

I. Jóga és ájurvéda alapok – október

d710e643cf32d07b7227234bc0bb8dfaA modul célja, hogy általános bevezetést adjon klasszikus hatha, tantra és modern jógába, az ájurvédába, alapvető ismereteket, kósa, astanga koncepciókat bemutassa, amelyeket a későbbi modulok során is használunk. Az esetleges korábbról ismert gyakorlatokat, szemléletmódokat bővítse, a megértést mélyítse, vagy tágabb kontextusba helyezze. Az október neked szól ha szeretnéd gyakorlásodat, tudásodat megalapozni (esetleg új alapokra helyezni), ill. felkészülni a következő modulokra: légzéstechnika, meditáció.

  1. okt.9 – Klasszikus hatha jóga, alap testhelyzetek (ászanák), jógatöri: klasszik irányzatok és Patandzsáli féle 8 lépcső (astanga)
  2. okt.16 – Ájurvéda alapok (ind természetgyógyászat), alkati típusok (dósa) és önmeghatározás
  3. okt.23 – Tantra jóga alapok, energiatest képzete, 5 burok modell (kósák), uddijána bandha és fordított testhelyzetek
  4. okt.30 – Integrál jóga, modern jóga, vinyásza jóga, harcos pózok, jógatöri: 20.szd.-i kitekintés

II. Légzéstechnika, pránajáma, légzéstudatosság – november

pranajamaA modul célja, hogy teljes körű képet adjon a légzés aspektusairól, lehetőségeiről, mind hétköznapi világi, mind spirituális tekintetben, mind elméleti, mind gyakorlati szinten. Ehhez szükséges jógikus ismeretek inkább az I. modulban lesznek kifejtve (kósák, patandzsáli astangája, tudatállapotok, szubtilis anatómia, prána, pránikus test), bár igyekszem nyugati analógiákkal megvilágítani, megragadhatóvá tenni, és függetleníteni azt az idegen kulturális kontextustól.

  1. nov.6 – Légzés és testi élettan: a légzés fiziológiája, anatómiája, működése, élettani hatásai, fajtái, technikái, helyes (teljes) és helytelen (felszínes) légzés és hatásai, légzések: hasi légzés, rekesz légzés, teljes jóga légzés
  2. nov.13 – Légzés és energetika: légzés és idegrendszer, jobb és bal oldal, pingala és ida nádi, szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer, jógaanatómia, szubtilis vagy energetikai test, hasi és mellkasi (erő)központok, valamint a rekeszizom szerepe a légzésben, az életben és a spirituális önmegvalósítás során, légzések: kapalabhati, basztrika, nadhi sodhana
  3. nov.20 – Légzés és elme, tudatállapot: légzés pszichológiája, légzés és agyhullámok, légzés és (jóga) tudatállapotok (jagrat, svapna, susupti, turiya), légzések: uddzsaji, brahmari
  4. nov.27 – Légzés és gyarapodás, Taoista légzések: feszültség-, akadály-, stresszoldás – avagy a rendszer kisütése, tűzlégzés, gyűjtőlégzések, tározók a testben – avagy a rendszer feltöltése, vesék és vitalitás, veselégzés, keringetés, taoista légzések, légzés és tartás, légzés és mozgás összefüggései, áramlás, flow, sejtlégzés, légzés az én és a növekedés szolgálatában, fenn-lenn, kinn-benn, elöl-hátul kapcsán yin-yang alapelvek, szív és tüdő viszonya

III. Jóga és önismeret, átalakulás – december

Jóga, mint önmagunk megismerésének és átalakításának eszköze, a karmikus kötelékek és lehetőségek testi vonatkozásai, átalakulásunk lehetőségei az alsóbb énünk akadályainak és felsőbb énünk lehetőségeinek fényében. Meghatározottság és szabadság. Megvizsgáljuk a személyiség fejlődésére és átalakítására vonatkozó keleti és nyugati elképzeléseket, tradicionális és modern pszichológiai tanokat.

  1. Önismeret, karma: lélekzet szabályozás; patandzsáli astangája (8 lépcső): pratjahára, dárana; légzés és karma, karmikus összefüggések, szamszkárák (karmikus csírák), légzések: nadi sodhana
  2. Átalakulás, tantrizmus, belső alkímia: a személyiség avagy a tudat szerkezetének transzformációja, átalakítása;  tantrikus alkímia, tantra jóga; bandhák (zárak): mula bandha, uddijána bandha, dzsalandara bandha;  grantik (gátak), a kundalíni akadályai, rekeszizom alkímia, az önátalakítás művészete; légzés: uddijána bandha, tri bandha, basztrika
  3. Test és tudat analógiái: test-tudat összefüggések, testi alkatiság, testrészek jelentése és jelentősége, pszichoszomatikus modell, a tudat hatása a testre, a szellem megtestesítése, a test átszellemítése
  4. (Önterápia jógával és ájurvédával: légzések és gyakorlatok vizsgálata az idegrendszer illetve ájurvédikus alkatiság befolyásolására, harmonizálására)

IV. Meditáció, elme, tudatmodellek – január, február

Jógás nyelven a felsőbb astangával foglalkozunk (5-8), a figyelem szerepével, a fókusz, a koncentráció és feloldódás, egységállapot, tudat állapotok, meditációs szemléletmódok, módszerek és célok. Felsőbb-alsóbb énünk akadályai és lehetőségei az abszolút, illetve relatív szinteken tárgyalva. A meditáció modul a jóga kontextusán kívül is megállja a helyét, hiszen az nem csak a jóga hagyomány sajátja. Megvizsgálunk különféle tudatmodelleket é a tudatfejlődés lehetőségeit: jóga, buddhista, pszichoanalitikus, wilberi integrál szemlélet. A tanfolyam során alkalmanként 15-35 perces ülések lesznek.

  1. Relaxáció: relax és stresszkezelés, ellazultság fázisai, módszerei, jóga nidra mélyrelax, Brahmari légzés
  2. Mi nem meditáció: mi a relaxáció, koncentráció, kontempláció, szamádi, meditáció? a figyelem szerepe és lehetőségei, nyitott és zárt fókusz, egyhegyűség. Meditációs pózok, struktúra és tartás szerepe, derék, térd és gerinc problémái
  3. Elmén túli tudat: módosult tudatállapotok, fogalmiság és üresség, megismerés és megismerő, a tanú, a lélek, az atman, az anatman. Kiüresítő, elvágó légzések, mint a meditáció előszobája.
  4. Jóga tudatmodellje: manasz, ahamkara, buddhi, csitta, atman. Buddhista csak tudat tan. A meditáció feltételei, jelentése, szerepe és lehetőségei
  5. Integrál szemlélet és tudatfejlődés létrája, illetve a freudi és jungi tudatmodellek. Meditáció és megvilágosodás, ellobbanás, felébredés, megszabadulás
  6. Üresség: sunjatá, relativitás és kvantumszint, a modern kvantumfizika és az ősi bölcselet
  7. Dualitás és légzés, nondualitás: patandzsáli astangája (8 lépcső): djána, szamádhi; kósa: vidzsnyánamaja kósa, térszerű tudat, anandamaja kósa; légzés metafizikája (kumbaka, susumna nadi), lézgzésvisszatartás, dualitás-nondualitás, légzések: nadi sodhana, kumbaka
  8. Abszolút és relatív ösvények: klasszik és modern módszerek és megközelítések, fokozatos és direkt utak, mindfulness, Tolle, a Most hatalma, jelenLét, zen, relativitás, tér tudat, tükör tudat

Részletek

Órák: 30p elmélet, 10-20-30p meditáció, az óra többi részében légzés és fizikai gyakorlás, relax, mindez 120p-ben

Hely: Harmóniafészek, Kuny Domokos u. 9. (Déli Pu)

Idő: szerdánként 18-20h

Hozzájárulás: 10.000Ft / hó vagy modul, beszállás mindig hó első hetében lehetséges, ez 4 x 2h

Részvétel lehetséges személyesen az órákon való megjelenéssel vagy online / távképzés formájában is, akár korábbi modulokra visszamenőleg is, ez esetben az órákról jegyzetet, kép és hangfelvételt küldök, így azt távolról vagy otthonról is lehet végezni.

Jelentkezés: emailben itt

Létszám max: 8fő

Csatlakozz a facebook eseményekhez is:

Távoktatás / online formában is:

Ha vidéken élsz vagy nem elérhető számodra a szerdai időpont rendszeresen, akkor időtől és helytől függetlenül is elköteleződhetsz a folyamat számára és egyénileg végzed a gyakorlást, hallgatod az elméletet, ehhez jegyzetet, hang és videó felvételeket biztosítok.

Tanfolyami struktúra, csoport, részvétel kapcsán

Miért jó neked?

Ha érdekel a jóga, ajurvéda, légzés és meditáció, hogy a klasszikus és modern elképzelések és a keleti és nyugati bölcselet hogyan férnek meg egymás mellett. Ha szeretnéd életedet stresszmentesebbé, kiegyensúlyozottabbá, testedet egészségesebbé, vitálisabbá, elmédet nyugodtabbá, fókuszáltabbá tenni. Ha szeretnéd akaraterődet, határozottságodat fokozni, komfortzónádat, teherbírásodat, tűréshatáraidat kitágítani, közérzeteden javítani. Ha neadjisten spirituális céljaid is vannak az életben.. esetleg érdekel a meditáció, a tudat rejtelmei.. Nézd meg mit adhatnak neked a különböző modulok.

Kinek szól?

A teljes folyamat az általános bevezetésen túl egy egy tematikába mélyebben is bevezet. Mindenki számára ajánlott, úgy van felépítve és igyekszem úgy átadni, hogy mindenféle gyakorló, törekvő, a jógában járatlanok, a kezdőbb jógások, és a haladóbb jógások vagy oktatók / szakemberek is egyaránt tudjanak belőle meríteni és gazdagítani praxisukat megfelelő gyakorlatokkal vagy ismeretekkel. A túl keleties, vagy túl szakmai fogalmakat, koncepciókat is igyekszem nyugati és modern analógiákkal megvilágítani, új kontextusba helyezni, mert számomra – mint összehasonlító vallásbölcsész számára – mindig fontos, hogy egy koncepció hogyan állja meg a helyét modern világunkban és mennyire alkalmazható vagy alkalmazott tudásról van szó, pontosabban mennyiben válhat azzá saját életünkben itt és most.

Néhány szó a tanfolyamokról:

Miben más egy tanfolyam, mint a rendszeres órák?
– lehetőséget nyújt jobban elmélyedni egy-egy témában
– a tanár jobban tud figyelni a résztvevők személyes igényeire
– több idő jut a tapasztalatok megosztására, ami segíti az élmények integrálását a mindennapokba
– rendszeresen ugyanazokkal az emberekkel gyakorolsz együtt és ez támogatja, erősíti a csoport minden tagját, illetve a megnyílást, befogadást, emiatt a csoportdinamika miatt zárt a tanfolyami struktúra, nem lehet jönni-menni
– az elköteleződés és rendszeresség a jógában is mindig meghozza a gyümölcsét: nagyobb tudatosság, kitartás, erő  és fókuszáltság
– a gyakorlás mellett elméleti ismereteket is kapsz, ami segít, hogy megértsd, mit miért csinálunk a jógában.