TAO dinamikája

Tai chi módszerek alkalmazhatósága önismereti területeken

  • szándékfelismerés, szándékérvényesítés, szándékművelés: törekvéseink, erőfeszítéseink avagy a személyiség működésének hatékonysága az életben; irányaink képviselése, céljaink elérése
  • akarat tudatosítás: mit is akarok? mert gondolatainkban éberek vagyunk, érzelmeinkben álmodunk, akaratunkban alszunk
  • hatékony és tiszta kommunikációs modellek (4 pillér, Tiszta Kommunikáció, Erőszakmentes Kommunikáció)
  • önbizalom, magabiztosság, határozottság, személyes autonómia, a személyiség határai, a középpont és periféria viszonya, a középpontban lét, stabilitás, földeltség és a kibillenthetőség, a kibillenés, vagy az attól való félelem kérdésköre
  • kontrollkényszer, ragaszkodás és elengedés kérdésköre
  • kapcsolódási mintáink (párkapcsolat, egyéb kapcsolataink)
  • megküzdési stratégiák, karakterfixáció, karakterpáncél,
  • konfrontáció és konfliktuskezelési stratégiák
  • önuralom és önfelülmúlás, fejlődésünk transzcendens lehetőségei
  • a férfiasság kapcsán a belső és külső Erő – mint út – művelése (ébresztés, tisztítás, artikuláció, átalakítás)

Tao dinamikája műhelymunka és módszertan

taichi_9014A Tai Chi szellemiség viszonnyal, kapcsolattal, én-nemén dinamikával foglalkozó lényegi felismeréseit, elveit, módszereit emeli át önismereti keretrendszerbe tapasztalat alapú, gyakorlatias módon, ezáltal szeretné a taoista bölcselet morzsáinak önmagunkra vonatkoztatott megértését elősegíteni.

Témáink: viszonyaink az Éggel (nyitottság, intuíció, szellemiség) és Földdel (stabilitás, gyökerek, realizáció), az Emberi lét missziója (tengelyeink, vertikális és horizontális kiterjedés), középpont és periféria viszonya, fizikai, érzelmi, mentális kibillentségeink, kp-ban lenni, kp-ból tenni, a kapcsolódási sémáink, feszültségkezelés, erőfeszítéseink, könnyűség, flow – avagy áramlásban lét, a víz tanítása, a nemcselekvésben lét, mozdulatlanság a mozgásban, az én merevségeinek oldása. Továbbá képességfejlesztés (üresség, teliség, keménység, könnyűség, lágyság, körkörösség, folyamatosság), egészségmegőrzés (szerveink, kincseink, vitalitás, életerő, belső tűz), harcművészeti alapelvek (struktúra, erő, erőfeszítés, erőfeszítésnélküliség, hatékonyság).

A koncepció 4 gyakorlati modulja:

  • Föld és Ég, közte az Ember
  • Középpont és periféria
  • Az Erő természete, erőfeszítéseink, Erő vs Energia
  • A Víz, Flow-Áramlás, lágyság

A Tao Dinamikája koncepciójának egy egy modulját gyakoroljuk Kapcsolódások és Benned élő Hős műhelyek, illetve táborok alkalmával.

Flow vagy áramlás

lejeunetaijiCsíkszentmihályi óta a flow kifejezés köztudatba került. A flow élmény rokon a Tai Chi szellemével, és tai chi gyakorlás közben is fellépő élményről van szó, bár ezen túlmenően flow élmény bármilyen tevékenység közben felléphet.

A gyakorlás fontos örömforrás is számomra, mert flow (áramlás) élményhez segít. Mi ez? Csíkszentmihályi után: a tudatban a pszichés entrópiát, zavart eloszlatja, feloldja, rendezi, harmóniát teremt a tudat erőiben. A gyakorlás során a test-tudat-énélmény mélyül, finomodik, ezáltal fejleszti az Ént, ha az képes integrálni az élményt, és mindaz a sok, ami vagy, amivel foglalkozol, az egyre akadálytalanabbá, egyre átjárhatóbbá, egyre összehangoltabbá, egyre teljesebbé válik. Mert az Én minél inkább képes az integrációra, annál inkább képes életed egyik aspektusa, egyik oldala, illetve annak cizelláltsága áthatni, segíteni, támogatni és kiteljesíteni egy másik aspektusát Énednek, így gazdagodik a flowban az Énélmény. A sokból így egyre inkább az Egy felé közeledsz (és ez a legtöbb mi adható). Ezt a szemléletmódot lehet gyakorolni akár önismereti hangsúllyal, akár spirituális hangsúllyal, ahol az áramlásban lét maga az út.

Tai Chi flow

flow1Az Integral Tai Chi (ITC) flow gyakorlatsora egy könnyen végezhető, lágy, folytonos, körkörös mozgásokkal és könnyű légzéssel dolgozó módszer, amely oldja a feszültséget testi, lelki szinten egyaránt, továbbá hozzásegít minket egyfajta áramlásélmény tapasztalásához, amely segíti a személyiség (merevségeinek) oldódását. A flow javítja a tartást, a keringést, jótékony a gerincnek, az ízületeknek, megnyugtat és akár euforizálhat is, egyfajta dinamikus meditációként is végezhető miközben a tudat könnyűvé és derűssé válik.

A kezeink ellágyítása jótékony hatással lesz kapcsolódási mintáinkra, emberi kapcsolatainkra, mert a kezek feszültsége, merevsége utal ragaszkodásunk, kontrollkényszerünk mértékére. A hasi központ és a végtagok viszonya pedig jellemzi a belső stabilitásunkat, illetve hogy hogyan reagálunk a minket érő külső hatásokra az életben.

Erő(feszítés), energia, harc

tension is a sign of weaknesskulcsszavak: erő, erőfeszítés, harc, feszültségkezelés, konfliktuskezelés, megragadás, átalakítás, kibillentés, elengedés, középpont, földelés, áramlás, nemcselekvés

Milyen erős vagy? Mit jelent az erő, az erőfeszítés, kell-e, elfogy-e? Mi az erő természete? Milyen erők vannak? Honnan fejtesz ki erőt? Milyen a nemcselekvő cselekvés? Miért harcolsz az életben?

Nyilvánvaló, hogy erőfeszítéseket kell tennünk, hogy elérjük az erőfeszítésnélküliséget, vagy erőfeszítésmentességet, mint állapotot. Bár az is nyilvánvaló, hogy az erőfeszítésnélküliség nem erőfeszítés árán érhető el. Paradoxon, hol a hiba a rendszerben?

A feszültség egy fizikai és pszichés reakció a minket érő stresszre. Azt fogjuk megvizsgálni hogyan reagálunk erre, mit tudunk vele kezdeni, hogyan tudjuk elvezetni, átalakítani anélkül, hogy kiesnénk a kapcsolódásból? Anélkül, hogy kilépnénk egy “rossz” viszonyból, hogyan tudjuk a magunk javára fordítani azt? Mit jelent az, hogy központosultak vagyunk és megalapozottak, strukturáltak, de mégis lágyak, rugalmasak. Hogyan tudunk szabadok maradni a számunkra kellemetlen szituációkban is az életben?

Felismerjük-e amikor belső konfliktusainkat kivetítjük és külsőként éljük meg őket, hogyan konfrontálódunk, hogyan vagyunk jelen súrlódásainkban, konfrontációinkban, konfliktusainkban, mi a konfliktuskezelési stratégiánk? Alkalmazkodó, versengő, konfliktus kerülő, kompromisszum kereső, együttműködő?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


8 − nyolc =