(see in English below)
Tábor a test, az energetika, a tudat és a karma megtisztításáért. A testi-energetikai tisztulást a jóga tisztító gyakorlataival segítjük (gyomor és bélmosás), a lelki-tudati tisztulást pedig csend és éber jelenlét gyakorlással segítjük elő (ülő meditáció).
Mindezen szintek megtisztulása során várható hatások:
-testi mérgek eltávolítása jobb egészségi állapotot, illetve közérzetet eredményez
-energetikai szintű tisztulásunk magasabb vitalitási szintet és jobb stressztűrő képességet eredményez
-lelki, tudati letisztulásunk során lehetőség nyílik mélyebb önmagunkkal való találkozásra, reakció és viselkedési mintáinkra, mozgató erőinkre jobban rálátunk, kényszereink, merevségeink oldódnak, így életbeli irányaink, motivációink letisztulnak, változnak, amely során szemléletmódunk és hozzáállásunk is változik
-a csendben leomlanak szerepeink és széthullanak maszkjaink, az önmagunkra figyelésben és a mozdulatlan tudat megtartásában egy stabil középpontot erősítünk meg, amely megtart minket az élet szélsőségei közti hánykolódásban, ez akkor is tart, ha a “szar belehull a ventilátorba”
-mindez indukálja az elengedést, terheink lerakását, változást, átalakulást a megszokásaink és életvitelünk szintjén is, tehát karmánk is tisztul
Az étkezések során egyszerű minimál étkeket (rizs+lencse+vaj, esetleg zabkása, pirítós) fogyasztunk részben a fizikai tisztulás elősegítése végett, részben a tudatos étkezés gyakorlása okán.
A táborban lesznek minden nap rövidebb jóga / tai chi órák, céljuk inkább az átmozgatás, a meditáció támogatása és a test regenerálása.
A táborban többek közt elvégezzük a Teljes jógabélmosást is (Sanka Praksálana), amelyről bővebb infót itt találsz.
A tábor keretrendszere a szokásos szocializáció helyett az izolációra helyez hangsúlyt. Hogy az Én újjászülethessen önmagából, és megerősödhessen önmagában, mielőtt ismét kapcsolódik a Te-hez, illetve a Mi-hez.
A táborban csendet tartunk, amely jelenti a verbális és nonverbális kommunikatív megnyilvánulásaink, illetve az egyéb kényszereink (sms, telefon, chat, email, fb) teljes kerülését. E csendben, amelyből kizársz másokat önmagaddal maradsz és ez a cél. A változás elkerülhetetlen..
A táborban a nonduális (vagy nemkettős, direkt, abszolút) ösvény/meditáció kerül bemutatásra és ezt fogjuk gyakorolni. Abba a direkt szemléletmódba igyekszem bevezetni a résztvevőket, amit a zen, dzogchen, advaita vedanta gyakorlásban szerzett tapasztalataim inspirálnak. Más megfogalmazásban AtmaVicarát, azaz önvaló kutatást gyakorlunk. A 3 sarokkő a Most, a Csend és a Ki vagy te?
Habár kb 15 éve kaptam bevezetést az abszolút szemléletbe több fronton is, de a tábor keretrendszere a legutóbbi hosszabb csendelvonulásom során kristályosodott ki bennem, ahol 3 hetet töltöttem csendben napi 10-12 óra gyakorlással, majd 9 hónapot éltem egy zen központban napi 2-4 óra gyakorlással. Remélem e tapasztalásból születő koncepció másokat is közelebb segít mélyebb önvalójához!
A tábor egy teljes folyamatot kínál, amelybe legkésőbb péntek dutánig lehet becsatlakozni. A létszám korlátozott, lásd lentebb. Várom a kezdőket és bármely önismereti úton, spirituális gyakorlásban tapasztaltabbakat egyaránt. A tábor programját úgy állítottam össze, hogy mindenkinek legyen módja tapasztalatokat mélyíteni.
Program:
Részletek:
Helyszín: Tinnye Magház (Piliscsaba mellett, Bp-től 35km)
Időpont: kezdés csüt (ápr. 2) dután 16h, befejezés vas (ápr. 5) dután 18h
Szállás: a házban, 3-5-7 ágyas szobákban
Gyakorlás: a ház aulájában, vagy kinti fedett gyakorlótérben
Kedvezményes hozzájárulás: 38e Ft / teljes tábor, ami tartalmazza a szállás, a napi 3x-i étkezés és a programok díját. Ez a következő esetekben lehetséges:
– előzetes regisztráció emailben és 18e Ft helyfoglaló utalása márc. 9-ig! (a helyfoglaló 50%-ban visszatérítendő eddig történő lemondás esetén, és vissza nem térítendő ezutáni lemondás esetén, azonban másra átruházható)
– ha hozol magaddal valakit, vagy a pároddal jössz
Későbbi vagy helyszíni regisztráció esetén a hozzájárulás: 42e Ft a teljes táborra.
Segítői kedvezmény: konyhai munkákban segítőnek további kedvezmény jár, érdeklődj.
Támogatói hozzájárulás: 48e Ft-tól
Jelentkezési határidő, minden esetben: márc. 23!
Létszám korlátozott: 9 fő
Jelentkezni emailben: kapcsolat
Várlak:
Sápi Ádám – jóga, tai chi oktató, buddhista tanító, mozgásterapeuta
Facebook esemény, csatlakozz!
in English – Silence and spring purification retreat
Retreat for the purification of the body, energies, mind and karma. We use a special diet and the cleansing techniques of yoga (whole digest system) on the physical-energetic level. As for the level of soul-mind we practice Silence and Awareness in sitting meditation. Contact me for more details.
Vezérfonal az Abszolút (nonduális v. direkt) szemlélet kapcsán
- Az ember útja
Üres kézzel jössz, üres kézzel távozol.
Ilyen az ember.
Honnan jöttél mikor megszülettél?
Hová mész, mikor meghalsz?
Az élet olyan mint a felhő, amelyik épp megjelenik.
A halál olyan mint a felhő, amelyik épp eltűnik.
Az égen úszó felhő eredetileg nem létezik.
Élet és halál. A jövés és a menés éppen ilyenek.
De mégis van egy dolog, ami mindig tiszta marad.
Ez az egyszerű és tiszta nem függ élettől és haláltól.
Mégis, mi ez, ami egyszerű és tiszta? (zen koan)
- A villámlás nem bántja az eget, az ég nem sérül a villámlásban bármilyen félelmetes is. A nap mindenkire ugyanúgy süt, nem csak a jókra.
- Ahol kinyitsz egy ajtót, ott be is csukod azt azonnal.. (dzogchen)
- Keressük a gondolkodás és az érzelmek ellentmondásában az összhangot, ahol a tapasztalat nem interpretáció csupán, hanem a cselekedet maga. A test cselekszik, és mi magunkra ismerünk általa. Antinómia – a belső ellentmondásokban rejlő teljesség. (Artus, Goda)
- Két zen szerzetes vándorolt az erdőben, mester és tanítványa. A szerzetesrendben az volt a szabály, hogy a szerzetesek nem érhettek hozzá nőkhöz. Ahogy ment a két szerzetes az erdőben, egy kis patakhoz értek, ahol egy lány próbált átkelni a sebes patakon, de nem szerette volna bevizezni csinos ruháját. Ahogy a két szerzetes odaért, a lány elmondta nekik, hogy át szeretne kelni. A fiatal tanítvány szándékosan tudomást sem vett a lányról, levegőnek nézte, és mintha észre sem vette volna, átkelt a patakon. A mester ezzel ellentétben felkapta a lányt, átvitte a túlpartra, letette, és elköszönt. A két szerzetes ment tovább, mire kisvártatva a tanítvány megkérdezte mesterét. Mester, az a szabály, hogy nem nyúlhatunk lányhoz, miért tetted, amit tettél, ez a rend elleni cselekedet volt! Mire a mester: Fiam, én azt a lányt már a patak túloldalán letettem. Te még mindig cipeled magaddal. (zen) Nem a körülmények azok amik karmikus látomásként felmerülve a kettősség állapotába kényszerítenek, hanem saját ragaszkodásunk teszi képessé a felmerülő dolgokat arra, hogy uraljanak bennünket.
- A közel nem a távoli ellentéte, hanem a feléje tett első, döntő lépés. Az abszolútum csak addig utópia, amíg a tőle elválasztó teret nem alakítjuk át közelségek füzérévé. (…) Az ember saját, tágabb valója, terjeszkedő, a közelségre rávetülő valója az abszolútum egyedüli, igazi partnere.- (Andrei Pleşu: Az angyalok)
- Magunkat a Buddhák útja alapján alakítani annyi, mint önmagunkat önmagunk után alakítani. Magunkat önmagunk után alakítani annyi, mint elfeledkezni önmagunkról. Magunkról elfeledkezni annyi, mint minden dolog által hitelesítve lenni. Minden dolog által hitelesítve lenni annyi, mint megvalósítani a test–elme egybeolvadását, mind sajátunkét, mind másokét. (zen, Dogen)
- ha találkozol Buddhával, öld meg! (zen); Buddha szültésekor megöltem őt és éhes kutyáknak vetettem oda, azóta a világban csend és béke honol. (zen)
- – Üres kézzel jöttem mester – Tedd le – De hát nincs nálam semmi – Akkor cipeld csak tovább (zen)
- Egyik reggel Csao-csou az új szerzeteseket fogadta: – Jártál már itt? – kérdezte az egyiket. – Igen. – Gyere, igyál egy csésze teát! Aztán egy másikhoz fordult: – Jártál már itt? – Még nem. – Gyere, igyál egy csésze teát! A szerzetes-felügyelő félrehívta a mestert: – Az egyik már járt itt, erre te megkínálod teával; a másik még nem járt itt, erre te ugyancsak teával kínálod. Jelent ez valamit? – Felügyelő! – szólt Csao-csou. – Tessék. – Gyere, igyál egy csésze teát!
-
Hakuin zen mestert erkölcsös életvitele miatt dícsérték szomszédai.
Lakott a közelben egy gyönyörű japán lány. A szüleinek élelmiszerboltjuk volt. Hirtelen minden előzmény nélkül, a szülők felfedezték, hogy leányuk teherbe esett, és rettentő haragra gerjedtek. A lány nem akarta bevallani, hogy ki a gyermek apja, de addig gyötörték még végül megnevezte Hakuint.
A szülők nagy mérgesen elmentek a mesterhez, aki csak ennyit mondott:
– Valóban?
Miután a gyermek megszületett, elvitték Hakuinhoz, aki addigra már elveszítette jó hírét. Ez azonban egy cseppet sem zavarta őt, remekül ellátta a babát. Tejet vásárolt a szomszédoktól és minden egyebet, amire a csecsemőnek szüksége volt.
Eltelt egy év. A leányanya nem bírta tovább, és elárulta a szüleinek az igazságot: a gyerek apja egy fiatal férfi, aki a halpiacon dolgozik.
A leány szülei azonnal elmentek Hakuinhoz. Bocsánatért esedeztek, hosszasan mentegetőztek, majd visszakérték a gyermeket.
Hakuin készségesen visszaadta nekik a babát, s csak ennyit mondott:
– Valóban?
-
Tao Te King
Az út, mely szóba-fogható,
nem az öröktõl-való;
a szó, mely rája-mondható,
nem az örök szó.
Ha neve nincs: ég s föld alapja;
ha neve van: minden dolgok anyja.
Ezért:
aki vágytalan,
a nagy titkot megfejtheti;
de ha vágya van,
csak a dolgokat szemlélheti.
A Csend kapcsán
- A szótlanságból fakadó belső csend fokozottan segíti a csapongó figyelem, az önálló életre kelt, zavart gondolatok és érzelmek megszelídítésének folyamatát.
- A csendes tapasztalás hosszan kitartott folyama által a megszokott szerepek lassan értelmüket vesztik és szertefoszlanak, a mechanikus, rutinszerű cselekvések elmaradnak, ezáltal lehetőség nyílik, hogy találkozz önmagaddal.
- A csend segítségével kizárjuk azt, aki beszél benned, mert aki beszél, az intellektus, mindig interpretál, elfed, torzít, védekezik, minősít, hazudik, szeretnénk őt megkerülni, és amit ki akarunk fejezni, mert lesz mit, azt kifejezhetjük más módokon.
- Tanulunk kapcsolódni a testünkhöz, testi érzeteinkhez, és azon keresztül a jelenhez. A test fontos, hiszen ő mindig jelen van, nem tud nem jelen lenni, de én vajon hol vagyok? Ott vagyok, ahol vagyok, vagy máshol, ha máshol, miért?
Ki vagy te? kapcsán
- Dave már kezdi kapizsgálni ki is ő, te tudod-e ki vagy? https://www.youtube.com/watch?v=gayc1vacFKQ
- Su Bong zen mestert kérdezték, hogy szerinte mi a leggusztustalanabb dolog a világon? Vissza kérdezett: – ki vagy te? – Riporter, a stáb tagja, aki önnel interjút készít. – Nem a foglalkozásodra vagyok kíváncsi, hanem hogy ki vagy te? – New Yorkból származom, családapa stb. – Nem a lakhatási körülményeid, státuszod érdekelnek, hanem hogy ki vagy te? A riporter futott még pár kört, majd beismerte, hogy nem tudja ki ő. Mire Su Bong: nem tudod ki vagy te? na látod ez a leggusztustalanabb dolog a világon!
- Az ember útja
Üres kézzel jössz, üres kézzel távozol.
Ilyen az ember.
Honnan jöttél mikor megszülettél?
Hová mész, mikor meghalsz?
Az élet olyan mint a felhő, amelyik épp megjelenik.
A halál olyan mint a felhő, amelyik épp eltűnik.
Az égen úszó felhő eredetileg nem létezik.
Élet és halál. A jövés és a menés éppen ilyenek.
De mégis van egy dolog, ami mindig tiszta marad.
Ez az egyszerű és tiszta nem függ élettől és haláltól.
Mégis, mi ez, ami egyszerű és tiszta? (zen koan)
- Nobushige, a katona azt kérdezte Hakuintól, a híres Zen Mestertol: – Valóban van Paradicsom és Pokol? – Te ki vagy? – érdeklődött Hakuin. – Szamuráj vagyok. – válaszolt Nobushige. – Te! Szamuráj! Miféle uraságnál szolgálsz te? Úgy nézel ki mint egy koldus! Nobushige felbőszülten rántotta elő kardját. – Úgy! Szóval kardod is van! Talán untatlak, hogy le akarod vágni a fejem? Nobushige felemelte a kardját. – Csak tessék. Nyitva a Pokol kapuja. – jegyezte meg Hakuin. Ekkor a szamuráj leengedte a kardot és mélyen meghajolt. – Csak tessék. Nyitva a Paradicsom kapuja. – mondta a Mester. /zen történetek/
A Most kapcsán
- Ajanlok egy tabor szellemehez kapcsolodo hangjatekot, amely egy novellat dolgoz fel: A pokolba tarto vonat. Amelyben Martin egyezseget kot az Ordoggel es kap tole egy orat, amellyel az eletben barmikor meg tudja allitani az idot, egy tokeletes pillanatban, a tokeletes boldogsagban, ami aztan orokke fog tartani. Ez az o tortenete, vajon mikor allitja meg? Te mikor állítanád meg? https://www.mixcloud.com/Nyenyecd1/a-pokolba-tar%C3%B3-vonat/
- Utószó, Martin Bubertől adoptáltam a Pillanat varázsára:
– a világ, ami így megjelenik számodra, megbízhatatlan, mert mindig újként jelenik meg, s nem foghatod szaván,
– nincsen sűrűsége, mert benne minden mindent áthat,
– nincsen tartama, mert hívatlanul érkezik, s ha kapaszkodsz bele, akkor eltűnik,
– áttekinthetetlen, mert ha áttekinthetővé akarod tenni, elveszíted,
– jön-jön, hogy előcsalogasson, ha nem ér el, ha nem találkozik veled, eltűnik, de jön megint új alakban,
– s ha azt mondod lelkem lelke, nem mondtál sokat, nehogy megpróbáld lelkedbe helyezni, megsemmisíted,
– a te jelened: csak amennyiben a tiéd, csak annyiban van jelened, s tárgyaddá teheted, hogy tapasztaljad, és használjad, s mindig újra és újra meg kell tenned ezt, és íme, nincsen többé jelened,
– róla nem juthatsz egyetértésre másokkal, egyedül vagy vele, de megtanít másokkal találkozni, s állni a találkozást,
– s érkezéseinek kegyén és távozásainak szomorúságán át oda vezet, melyben viszonyok vonalai, a párhuzamosok metszik egymást, Istenhez,
– eme mozzanatok életedben csudás, lírikus dinamikus epizódokként jelennek meg, csábító varázzsal bűvölnek, de veszélyes szélsőségekbe vonhatnak, több kérdést hagynak maguk után, mint elégedettséget, megrendítik biztonságunkat, éppen csak kilendítenek otthonosságunkból és éppen csak nélkülözhetetlenek, éppen csak elepedünk értük.
- A gyerekkor a jövő, a felnőtt a múlt és jövő, az öregkor pedig a múlt. Így változik a hangsúly. És kié a jelen? A jelen azé, aki képes nem csak a földet és az eget nézni, hanem azt is, aki nézi a földet és az eget.
Résztvevői visszajelzések
- “Iszonyú egyszerű, iszonyúan magától érthetődően itt van a Most gazdagsága, rendkívülisége.”
- “Rájöttem hogy tudom beépíteni a munkámba ezt a spirituális dimenziót.”
- “Ez az egyetlen erőfeszítés, amit érdemes megtenni – ott lenni, abban lenn, ami éppen van!”
- “A mazsola meditáció ráébresztett arra, hogy az evés valójában az, ahogy magát az életet vesszük magunkhoz.” (mindful eating gyakorlat kapcsán – a szerk.)
- .. a teljességhez szükséges azt a mezsgyét is megtalálni, ahol teret adok a jó – rossz történéseknek, elfogadom, ugyanakkor képes vagyok – a belső békém megtartásával – örömöt és bánatot is érezni. A pillanatra figyelésben az öröm magától megjelent 🙂 Köszönöm!”
- “A kezdeti nehézségek ellenére nagyon örültem, hogy végig tudtam csinálni a béltisztítást. Jó érzés volt! A pihenés után pedig már kifejezetten úgy éreztem, hogy új energiák szabadulnak fel bennem.”
- “Tanulnom kell nyugalomban lennem, hogy megismerjem magam, aztán újult erővel, vidámabban, könnyedébben éljem meg a mindennapokat és ott is a jelenben éljek.”
- “A hely viszont elragadott.. jó volt pihenni, érezni a friss hideg levegőt az arcomon, beszívni mélyen és kiengedni, hallgatni a fák zörejét és a madarak csicsergését.”
- “Jó volt hallani az idézeteket, bölcsességeket, akkor ott abban a pillanatban elragadó volt, és a MOSTnak szólt. “
- “Amit a jó-rosszról, lentről-fentről mondtál tökéletesen így van! Ehhez kapcsolódik a bennem zajló háború, nyugtalanság a két világ között, az itteni és a mindennapok közt. Harmóniába szeretném hozni kettőt, hogy nyugodtan lehessek itt is és ott is a jelenben. Ezzel a pár nappal úgy érzem nagyon jó útravalót kaptam. Köszönöm.”
- “..tényleg azt gondoltam, hogy csak nekem nehéz az elvonulás, de köszönöm, hogy most az utolsó mondataiddal megerősítetted, hogy ezzel nem vagyok egyedül.”
- “..azt is megerősítetted, hogy bár nem könnyű ezt átvinni a hétköznapokba, de nem lehetetlen, van remény és te rendkívül jól mutattad az utat 🙂 Köszönöm”
- “Ma egy pókot figyeltem hosszasan, ahogy szövi a hálóját. Honnan tudja, hogy szőni kell azt a hálót? Hogyan kell, hova, mikor? Ha egy mozdulattal megsemmisíteném a hálót, csinálna újat? Valószínűleg igen.. Miért?”
- “Hallgatni még nem tudok, csak hallani.”
- “A ki vagyok én kérdésnél mindig a lehetetlenségig jutok el, mert válaszolni akarok.”
- “Eljönni ebbe a táborba olyan, mint egy művészfilm. Úgy érzem sosem lesz vége, feszengés, nyűglődés, de tudom hogy a végén ott az üzenet..”
- “Ha itt és most vagyok, akkor mindegy mikor van vége. Ha a végét várom, távol viszem a végét. .. nem én irányítok, türelem!”
- “Ki vagy te? Isten mutatóujja, amivel a Mostra mutat.”
- “Arra a kérésre, hogy ki vagyok én, csak az jut eszembe, hogy egy hullám a tengeren, rügy a fán, fűszál a réten, vagy felhő az égen.. vagy aki figyeli, hogy keresem a választ. Nem tudok tovább menni ennél ..”
- “a mai meditációk során megkaptam vmit: azt az illúziót, hogy elértem egy szintre“
- “egy tapasztalás: gyönyörűség pörögni a rózsaszín naplementében”
- “ma a bélmosás során sokat segített a tegnapi Tolle előadás. Arra figyeltem, ami épp történt, azóta is nagyon jól érzem magam :)”
- Te meg tudod mondani hogy ki vagy te?
- “sikerült viszont (lekopogom) bevezetnem azt a szokást, hogy lassan eszem és figyelek az ízére az ételnek és arra, hogy hogyan eszem!”
- “a tábor óta sokkal jobban érzem magam fizikailag és mintha vékonyabbnak érezném magam. Ráadásul már fejben eljutottam oda, hogy már “meg tudok mozdulni”, azaz az eddigi punnyadásból – amiben eddig éltem – már ki tudok mozdulni!”
- “Ennyi idővel a tábor után is maradt velem egy-két dolog. Az év eleje fele gyakran éreztem egy valamiféle gyomorideget, egy enyhe feszültséget a gyomromban (amiről aztán valamelyikőtök azt mondta, hogy ha annyira lent érzem akkor már bél és nem gyomor ;)), és a tábor óta nem! Csak akkor nyomokban, ha rá gondolok, mint pl most, hogy írok róla. Igazán nem tudom és talán nem is annyira érdekes, hogy ez a tábor miatt szűnt meg.”
- “Emlékezetes a 6-perces mazsola evés is. Az étkezési szokásaim szinte semmit nem változtak a tábor óta ugyan, de megfigyelés, hogy alig tapintjuk kézzel amit eszünk, azóta is ott lappang a fejemben és gyakran eszembe jut. így kezdődnek a szemlélet-változások, azt hiszem, úgy tapasztaltam. Talán a tábor óta kicsit többet rágok, mielőtt nyelek. 🙂 “
- “A meditációk után összeírkált naplózások igazi önismereti kincsek, sokat tanultam belőlük, főleg, hogy milyen nehéz magamnak is “bevallani” dolgokat, történéseket, gondolatokat.”
Visits: 842 | Today: 0 | Total: 221446