Jógámról

Röviden

A jógámat többféle hatás formálta az elmúlt 20 évben (hatha, tantra, himalaya, kundalini, ashtanga, vinyasa, integral), nagyjából 10 éve tanítom és még mindig változik, mint az Élet. A címkékkel mindig is bajban voltam, mostanában Vinyásza jógának hívom, amelyben a légzéstechnika és a test-tudati fókusz hangsúlyos. Mivel a rizskeksz látvány nem csillapítja az éhséget, legjobb ha kipróbálod. Az órákon lesz részed kihívásokban, erőfeszítésekben, belső hőben, dinamizmusban, áramlásban, izzadásban, nyújtásban, felszabadultságban, egyensúlybakerülésben és relaxban. Fejlődsz és jobb leszel stresszkezelésben, vitalitásban, jól-létben, egészségben, megtestesültségben, fókuszban, kreativitásban, jelenlétben, elégedettségben, belső Csendben.

Milyen jóga?

Hangzik a kérdés gyakran, válaszként kapunk egy szót xy jóga, és elégedetten bólogatunk, aha, tudom mi az, ismerem a szót. Vajon a trendi szó/címke ismerete révén, tényleg tudod milyen jóga az? Az igazság az, hogy nem, nem tudod milyen az a jóga és azt mondom majdnem mindegy is, hogy milyen szót aggattak rá, a lényeg, hogy van mögötte valami lényegi tartalom, van ott Valaki, aki tényleg átad valamit, vagy csak az üres formát adjuk vesszük. Manapság inkább vesszük 🙂 Kipróbáltam ilyen jógát, olyan jógát, és tényleg jógáztál is? A jógázás egy minőségi aktus kell legyen és nem mennyiségi. Ki lehet próbálni sokféle jógát úgy, hogy nem is jógázol, ha viszont tényleg jógázol, akkor majdnem mindegy, hogy mit, milyen formában jógázol. Egy olyan korban, ahol jól jövedelmező üzletté vált a jógaoktatók áradatának képzése felmerül bennem a kérdés, hogy mit akar ez a sok jógaoktató átadni? Van mit átadni jógában való tapasztaltság és elmélyültség nélkül, az esetlegesen és mástól tanult gyakorlatokon és ismereten túl? Lehetek én mesterszakács egy 3 hónapos szakácstanfolyam után? Lehetek én jó fejlesztőmérnök egy 6 hónapos informatikai tanfolyam elvégzése után? Lehetek én táncművész egy pár hónapos társastánc tanfolyam elvégzése után? Lehetek én pszichológus, mert lehallgattam a bevezetés a pszichológiába kurzust az egyetemen? Lehetek én érdemben jógaoktató, mert azt mondták nekem, hogy te is lehetsz jógaoktató 6 hónap alatt?

Senkit nem akarok megbántani, vagy megítélni és tudom, hogy a kínálat olyan, amilyen a kereslet, tehát ez kell a modern embernek, modern illúziók. Én csupán azt szeretném érzékeltetni, hogy én mást értek jógaoktatás alatt, más a motivációm és a hozzáállásom, másfelől közelítek, máshová szeretnék eljutni veled. De hogy tegyek jelzőket a jógám elé, hát teszek párat.

A Jógám

Napjainkban elburjánzott a címkefelhő, amit a jógára aggatnak, de számomra a modern jógastílusok érdemben nem különböznek annyiban, amennyiben nevük sugallja. Amit én próbálok átadni az többféle jógastílus szintézise, egyéb modern, buddhista, taoista hatásokkal átitatódva, mert bár ezen gyakorlatrendszerek különbözőek, de eredendően mégis nagyjából ugyanarra a lényegiségre szeretnének rámutatni, ezért mondhatjuk, hogy integrál jóga, amit másfelől azért is mondhatok, mert szeretném vele a test-lélek-szellem hármasságát felölelni, modern nyelven a test-légzés(emocionális)-elme(mentális) szintek, igények hármasságát összehangolni és lefedni, ezért is integrál. Modern szemléletmóddal áthatott, de a gyakorláshoz való hozzáállásában inkább tradicionális jóga, mert én alapvetően a tradicionális jógák különféle ágaihoz vonzódtam mindig is, másrészt a tradicionális jógahagyományok által közvetített gyakorlás szelleme mélyebb és szimpatikusabb, mint a modern jógastúdiók által kínált keretek. Hatha jóga, hiszen a testtel dolgozunk, és mivel minden modern jóga nem tud más lenni, mint alapvetően hatha jóga, csak amíg a modern jógák megrekednek a hatha jóga alacsonyabb szintjein, én igyekszem az Patandzsali féle astanga lépcső felsőbb fokaival (légzés, elme, meditáció) is foglalkozni, amiatt mondhatom, hogy rádzsa jóga vagy astanga jóga. Tantra jóga, vira jóga, saiva jóga, mivel a tantrikus szemléletmódot és belső stílusú harcművészként a harcosi hozzáállást és utat közvetítem általa. (A tantra szóhoz sok félreértés kapcsolódik, erről bővebben itt írok.) Szellemi jóga, bár abszurd a kifejezés, de mivel megjelentek a testi jógák a palettán, ezért lehet létjogosultsága ennek a címkének is, bár nem csak szellemi, hanem testi-szellemi, ahol a test átszellemítése és a szellem megtestesítése zajlik, a kettő egymás nélkül nem jut messzire a teljesség útján. A korábbi hatha, tantra hagyományvonalak hatását bennem később átformálják a himalája, kundalini és astanga-vinyasa hagyományok hatásai, s bár mindegyik közvetít vmi fontosat, ami részemmé vált, mégis iskola- vagy vonalfüggetlen oktatónak tartom magamat és sajátos szintézist tanítok. Mivel technikailag napüdvözlet szériákkal, vinyászákkal, dinamikával és intenzív légzéssel dolgozom, ezért jógám megfelel a vinyasza jóga kritériumainak is. A flow lételemem, mivel tai chizom és táncolok is, ezért a jógám is flowal áthatott, hívhatjuk vinyasza flownak. A jógám ajurvédikus szemléletmóddal áthatott, mivel a jóga és ájurvéda nem elválaszthatók egymástól. A jóga terápiás apsketusa is jelen van, hiszen természetgyógyász-mozgásteraputaként mozgás, légzés, és jóga terápiát is végzek. Szóval elég nehéz lenne egy szóval illetni mindazt, ami ebben a csomagban van.

Ádám jóga, lehet furán hangzik, de úgy gondolom nem taníthatok mást, vagy adhatok át mást, mint amit én tanultam, ami hatás engem ért, amit a magamévá tettem, amiről meggyőződtem, amit megvalósítottam, és amivé hosszú hosszú évek alatt váltam. Ez a valami sem állandó, folyamatosan változik, ahogyan mindig minden változik, keresi útját a beteljesedés felé. Ez az úton levés, vagy úton járás, vagy folyamba lépés, a tanulás és gyakorlás örök, sosincs vége. Ha már túllátsz a címkéken, akkor tudod, hogy fontosabb, hogy kinek a jógája, tajcsija, buddhizmusa, bármije, mintsem az, hogy milyen jóga, tajcsi, buddhizmus, vagy bármi. Én is számomra hiteles emberektől tanulok, a tanító lénye a lényeg, fontos az illető megvalósultsága, hogy élő tudást adjon át, és fontos a kapcsolat, az együtt gyakorlás, mert az igazi átadás az együttlét során történik, szívből szívbe, vagy ha úgy tetszik tudatból tudatba. Fontos a csoport is, mert egyfelől tükröt kapsz magadról, másfelől a közösség mindig több, mint az őt alkotó egyének összessége. Halott spirituális tudást bárhonnan össze lehet szedni, a mai világban túlkínálat van ebből is. A tanítás vagy átadás során nem másoktól átvett gyakorlatrendszereket, vagy összeszedett ismereteket szeretnék átadni – mert meggyőződésem szerint mindezek halottak, amíg nem kelnek életre aktív, cselekvő módon egy ember életében – hanem olyan időtlen és egyetemes élő tudást, tapasztalatot, mely gyakorlásból, érdemi felismerésekből fakad. Nem elmondani szeretném, mert nem elmondható, hanem sokkal inkább hozzá szeretnélek segíteni téged, hogy megtapasztald, felismerd és benned is élő tudássá váljon. A felismerés úgy válik élő tudássá, hogy azt meggyőződés, elhatározás és személyiségváltozás, illetve életmódváltás is követi. És a gyakorlásban EZ a lényeg: a tudat (vagy személyiség) szerkezetének átalakítása, az összes többi (egészség, testi állapot, ismeret, filozófia) bár kiegészítheti ezt, de enélkül csak ballasztanyag. A módszerem, hogy mindebben hogyan tudok segíteni másoknak folyamatosan fejlődik, és egyre jobb, de ehhez szükség van Rád is, gyere el gyakorolni 🙂

Visits: 293 | Today: 0 | Total: 179724

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


6 × nyolc =