Testtudatosság 5. – Ászanákról (testtartások)

Végrehajtás

A jóga testhelyzetekben a test minden izmát szisztematikusan átnyújtjuk. Az ászanák végzésekor az izmok maximálisan megnyúlnak, ami csak fokozatos és lassú munkával érhető el. Azután ezt a nyújtott állapotot kíméletesen fenntartjuk az izmok megerőltetése nélkül. Minden alkalommal, amikor ily módon használjuk izmainkat, nem csak megnyúlnak, hanem rugalmasabbakká is válnak. Ha az izmokat csak erőltetjük, ez nem fog bekövetkezni. Következésképpen fontos, hogy a testhelyzetek kitartása közben ne rántsuk vagy húzzuk meg hirtelen izmainkat, mivel ez megkeményíti és megrövidíti az izomrostokat.

Ászana végrehajtása közben legyél mozdulatlan, csukd be a szemedet, figyelmedet befelé irányítsd, tudatodat irányítsd a feszülő, nyúló területre, addig végezd a gyakorlást, amíg érzed a nyújtást, ami kellemetlen lehet, de fájdalom még nem jelentkezik. Ha elkalandozik a figyelmed, engedd meg neki, majd tudatosítsd, hogy elkalandozott, és térítsd vissza a feladathoz. Legyél türelmes a figyelmeddel, ne bosszantson, hogy elkalandozik. suryanamaskar

Figyelj a légzésre, orron keresztül lélegezz, fokozatosan állítsd egyenletesre a ki és belégzést, ne legyenek benne szabálytalanságok, legyen egyenletes, mély, lassú és hosszú. Minél mélyebbre próbálj lélegezni a hasadba, ez az ún. hasi légzés.

Ha egy testhelyzetet elsajátítottunk, akkor a tudat öltse magára és tartózkodjon abban. Ilyenkor jelentkeznek az akadályok, elsősorban érzetek: fáj, viszket, zsibbad, tartsuk az érzetet a boldogan elviselhető szinten, a gyakorlás előrehaladtával az érzetek megszűnnek, próbáljunk ráérezni arra, hogy milyen jó az, ha nem rángatnak kötélen minket érzéseink.

A jógi mintegy rítusként ölti magára a testhelyzeteket és szellemi állapotokat él meg ezekben. Felszántja a földet, elveti a magot, és a légzőgyakorlatok segítségével nagyra növeli a fát, hogy learassa a halhatatlanság gyümölcsét.

6a0120a68523f8970b015391bfa0de970b-800wi

Koncentráció és tudatosítás

Miközben figyelmünk befelé irányul, összpontosítsunk a testi érzetekre, az adott ászana speciális hatásaira, tudatállapotunk változásaira, érzetek, egyéb tudattartamok megjelenésére.

Az összpontosítás képessége és ereje a kulcsa a későbbi légző, illetve meditációs technikáknak éppúgy, mint önmagunk uralásának, tudatunk tanulmányozásának, vagy a hétköznapokban való eredményességünknek bármiről is legyen szó. Ha kellemetlenséget tapasztalsz irányítsd oda a lélegzetedet, próbálj bele lélegezni és eloszlatni azt. Figyeld meg a kellemetlenség természetét, honnan jön az érzet, hová tart, miért kellemetlen és kinek kellemetlen, tehát ki az benned, akinek ez kellemetlen és ő hogyan reagál erre.

Az ászanák során:

  • Rezonanciába lépünk a makrokozmosz jótékony energiáival, az ászana révén lényünk rezonál az ászanának megfeleltethető kozmikus elvvel, erővel, az egyetemes bölcseleti hagyomány megfogalmazásában: ami fenn van, az lenn is, és ami lenn az fenn is, tehát ami a makrokozmoszban megnyilvánul, az a lényünk mikrokozmoszában is meg tud nyilvánulni, csak fel kell ébreszteni.
  • Minden ászana egy prána „áramkört” zár lényünkben és ennek hatására egy energetikai állapot indukálódik, lényünk bizonyos területén energia felhalmozódás, töltődés történik.
  • Minden ászana egy kitüntetett csakrára (erőközpont) is hat a finomfizikai vagy energetikai testben, azt aktiválja, dinamizálja. A koncentrációval a csakrára való hatás fokozható, ezáltal a csakrára jellemző, vagy ahhoz kapcsolódó képességek felébrednek, felerősödnek a mentális és lelki testben bepillantást engedve a tudat magasabb szintjeibe. Például a szarvangászana a visuddha (torok) csakrát dinamizálja, amihez például a kreativitás is kapcsolódik.

Hatások

A testünk könnyed lesz, élénk, energikus, vitális, rugalmas, laza, az ászanák a test minden izmát, idegét és mirigyét megdolgoztatják. Gyakorlásukkal tetterő, kiegyensúlyozottság, nagyfokú állóképesség és vitalitás fejleszthető ki. Remek fizikumot hoznak létre, csökkentik a fáradtságot, és megnyugtatják az idegeket. Az ászanák kitartásával az állóképesség nagyon gyorsan nő. A testhelyzetek  felvételéhez szükséges erőkifejtésnek nagy az oxigénigénye; gyakorlás közben azt vesszük észre, hogy mély és megnyújtott lélegzeteket kell vennünk. Ha így teszünk, elkezdjük reaktiválni alvó tüdőszöveteinket, és új, jótékony hatású légzésmintákat alakítunk ki. A vér fokozott oxigénellátása serkenti a sejtek anyagcsere-folyamatait, erősít és vitalizál minden szervet a testben. Az izmok nyújtása és a fordított testhelyzetek által szintén javítható a vér-és nyirokkeringés, ami hozzájárul az egészséges vérkeringés kialakulásához. A jobb keringés, a hatékonyabb izomnyújtás és lazítás táplálja az idegrendszert. A belső szervek és belső elválasztású mirigyek gyengéden masszírozódnak a végrehajtás közben. Minden szerv és izom minden egyes sejtje visszanyeri életerejét, és elegendő friss vérhez jut, miközben sokkal kisebb a méreganyagok felhalmozódásának valószínűsége sejtszinten és magukban a szervekben is. Ahogy a vérkeringés fokozódik, javul a bőr minősége is, az arcbőr lágy és tiszta, a szemek pedig csillogóak és tiszták lesznek, tekintetünk mélyül, az emésztő tűz, a lélegzet rendeződik, harmonikus lesz.

Asana-group-1w

A tudat és a test nem különálló entitások, hanem a tudat durva formája a test, a test finom formája pedig a tudat, az ászanagyakorlás integrálja és egyensúlyba hozza a kettőt, mert mindkettő egyaránt felhalmoz feszültséget és blokkokat, minden mentális feszültségnek van fizikai és izom megfelelője és viszont. Az ászanák oldják ezeket a feszültségeket a testen keresztül hatva a tudatra úgynevezett szomato-pszichikus folyamat által. A test ellazul az elme lecsendesedik, így a gyakorló alkalmas lesz a magasabb szintű jógagyakorlatokra.

A pozitúrák kitartása által megismerjük az akadályok legyőzése feletti örömöt, és ezt a hozzáállást bevisszük mindennapi életünkbe. Ezzel az újonnan megtalált erővel elkezdjük jobban értékelni magunkat, nő az önbecsülésünk, ami önbizalmat ad. A jógázás koncentrációt kíván. Annak hatására, hogy a jógában elménket összpontosított figyelemmel irányítjuk valamire egy hosszabb időn át, egyesülnek az elme gyakran szétszóródott, szerteágazó energiái. Mivel a testhelyzetek mélyen az izomszövetben fejtik ki hatásukat, a  rejtőzködő, megszokott feszültségek kioldódnak, és mély  relaxációt eredményeznek. Ahogy elkezdünk relaxálni, kevésbé kényszeressé válik ragaszkodásunk, reakcióink is megfontoltabbak lesznek. Elkezdjük megérteni és elfogadni azokat a viselkedési formákat, melyek szerint a világra reagálunk, és mélységesen megismerjük magunkat. Egyre kevésbé vágyakozunk külső dolgokra, és egyre kevésbé kapaszkodunk beléjük.

Az egészség nem a jóga célja, hanem feltétele. Az ászanák valódi jelentősége és szellemi esszenciája abban a módban rejlik, ahogyan a kibillent, eldeformálódott, torzult, anyagbazuhant, korrupt tudatot – avagy az emberi lény minden szintjét, teljes spektrumát (testi, energetikai, érzelmi, mentális, pszichés vagy lelki, szellemi) – fegyelmezve visszaszoktatják az embert a helyes útra.

Sápi Ádám

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


+ 2 = három