Légzéstudatosság 4. – A pránikus test tudatosításának önismereti és spirituális vonatkozásai

A kósák (burkok, testek)

A kósák a fizikai szintről kiindulva fokozatosan finomodnak és válnak nehezebben érzékelhetőbbé, tudatosíthatóbbá. A jóga gyakorlás által ezeket a testeket fokozatosan vonhatjuk be a tudatos szféránkba. A jóga végső célja, hogy ezen mind kifinomultabb burkok által elrejtett isteni önvalónkat (átman) kinyilatkoztassuk. Elképzelhetjük ezt a modellt, mint a fényforrást (isteni önvaló), és az őt körkörösen körülölelő (lámpa)búrák, burkok, rétegek, melyek így fokozatosan korlátozzák és beárnyalják annak eredendő tisztaságát, fényét. Ahogyan távolodunk a fényforrástól, a végén a fizikai burok az utolsó és egyben legtávolabbi, legdurvább rezgésű réteg, szint, ez a külső, mindenki számára látható megjelenési formánk a fizikai burok, avagy a test.

1. annamaja kósa – fizikai burok (test)
2. pránamaja kósa – energetikai burok (érzet, érzékelés, energetika)
3. manómaja kósa – értelmi burok (elme, gondolat, manas)
4. vidzsnyánamaja kósa – tudatosság burok (bölcsesség, intuíció, buddhi)
5. ánandamaja kósa – boldogság burok (kauzalitás, ok-okozatiság, kozmikusság)
(6. átman – önvaló, lélek, isteni szikra, Self)

Pránajáma kósa (pránikus, vagy energetikai burok)

A klasszikus, nyugati kúltúrát átható test-elme dualitás, a szétválasztás és szembeállítás problematikája kapcsán, és azt feloldani szándékozván szeretném ismertetni a pránamaja kósa szerepét a jógikus önmegvalósítás útján.

testtudat1A pránamaja kósa szétoszlatja és tárolja a táplálkozás, vagy légzés során felvett pránikus energiát lényünkben.
Pránáról bővebben itt írok.
Ez a pránikus burok képez egyfajta közvetítő közeget a fizikai és az értelmi burok közt. Az értelmi burok lényegében a prána egy kifinomultabb esszenciája. A pránikus burok felfogható mintegy kapocs, kötőanyag, habarcs, átjáró, átjátszó, és közvetítő- és összetartó közeg, amely segíti és támogatja a kapcsolódást, a szabad áramlást, az átmenetet, és az együttműködést a fizikai és értelmi burok között.

Minél inkább kiterjeszted a tudatosságodat a légzés aktusára és lehetőségeire az életben, tehát minél inkább megtanulsz tudatosan lélegezni, annál erősebb lesz a pránatested, annál inkább támogatod a lényedben lezajló pránikus működéseket, azok funkcióit, azok kiteljesedését, és azok intergációját lényed egészébe.

A pránikus burokhoz az érzetek, érzések, érzelmek kapcsolódnak. Ehhez a szinthez a tudatos, mély, átható és teljeskörű légzésen keresztül tudsz kapcsolódni mélyebben. Minél jobban kapcsolódsz ehhez, annál inkább:

› finomodik az számodra, és egyben annál inkább finomodik a belső érzékelésed
› képes leszel ezen pránikus folyamatokkal együttmenni, ezeket alakítani, és egyben annál inkább finomodik a kontrollképességed felettük
› képes leszel befogadóbbá válni, megnyílni a világra és szembesülni azzal, ami Van (itt és most, érdektől és kondícióktól függetlenül)
› mélyül a tapasztalásod és fokozódik a lét intenzitása, varázsa számodra

A-test-az-ajtoA tudatos teljeskörű légzés karmikus (ok-okozati) vonatkozásai a személyiség átalakulása, avagy a tudat szerkezetének átalakítása szempontjából.

Ahogyan lélegzünk, az meghatározza
> a domináns légzésmintázunkat, amely a pránikus burkon keresztül kialakítja
> a közérzetünket, hangulatunkat, érzelmi hangoltságunkat, domináns kedélyállapotainkat, amely mint átjátszóközeg befolyásolja >
> a gondolati működésünket, elmeállapotunkat, amelyben ennek megfelelően bizonyos mintázat alakul ki, ezen elmebéli kondíciók kialakítják
> a szemléletmódokat, nézeteket, mint pszichés szűrőket, amin keresztül kifelé a világra tekintünk, a mód ahogyan nézünk az természetesn befolyásolja azt, amit látunk, tehát a nézetünk befolyásolja
> a tapasztalásunkat, amit tapasztalunk, arra reagálunk, a tapasztalásunk milyensége kialakítja a ›
> az érzelmi reakciómintáinkat, amelyek viszonyulásra vagy cselekevésre késztetnek minket, ezekből alakulnak ki  ›
> a visekedési mintáink, ezek hajlamosak rögzülni és ›
> szokásokká válni, szokásaink formálják
> jellemünket, a jellemünk képes meghatározni
> sorsunkat, amit mindvégig mi alakítottunk tudatosan vagy tudattalanul, az emberi sorsok ›
> karmikus tendenciákká válnak és ez így megy időtlen idők óta, hogy ezen magok sikítva vágyják az újabb és újabb létesülést..

prana yogaNem akarod megállítani, nem akarsz változást magadban?
Lélegezz lélek!
A kulcs a pillanatban van, a lélekzet, csak a jelenben tudod az életedet kézbe venni. A karmikus ok majdnem mindegy is mikor történt, most vagy régen vagy esetleg “előző” életedben, a lényeg az, hogy az okozaton változtatni csak most tudsz. Ismétlem MOST. Tegnap már nem tudsz, holnap még nem tudsz.
Érzed micsoda lehetőség van a kezedben ebben a pillanatban?
Ültess új magokat..

Technikai kiegészítés:
A következő szavak az enyhébb megfogalmazástól az erősebb felé haladnak, de ugyanarra az ok-okozati összefüggésre, aktusra utalnak, ahogyan az ok hat az okozatra:
> befolyásolja > formálja > kialakítja > meghatározza (determinálja) > rögzíti
Ezzel összefüggésben az okozat kialakulását is meg lehet lágyabban, enyhébben fogalmazni és meg lehet erősebben is:
> hatás > minta > mintázat > rögzülés > kondíció > kondicionáltság
A fenti ok-okozati megfogalmazásban óvatos voltam, ezért minden sorban inkább az enyhébb megfogalmazást használtam, de érdemes újraolvasni, újragondolni, ha az enyhébb kifejezéseket erősebbekkel helyettesítjük be.

Sápi Ádám

2 thoughts on “Légzéstudatosság 4. – A pránikus test tudatosításának önismereti és spirituális vonatkozásai

  1. Pingback: Légzéstudatosság 2. – Prána (életenergia) és pránajáma (pránaszabályozás) | jóga taichi chikung tanok folyama

  2. Pingback: Légzéstudatosság 2. – Prána (életenergia) és pránajáma (pránaszabályozás) | test- tudatosság önismeret gyakorlás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


+ kettő = 3